Vart tog det försvunna ABF-knarket på fritidsgården i Botkyrka vägen?

Det finns två saker som är centrala i ABF-härvan på fritidsgårdar med tillhörande interna maktkamp i “rörelsen” i Botkyrka. Det ena är att det är två separata politiska maktkamper, båda S-stämplade, som plötsligt geggats ihop till en svårförståelig kökkenmödding. Det andra är att det med stor sannolikhet förekommit flera ekobrott samt knarkrelaterad brottslighet bland chefer på ABF-Botkyrkas fritidsgårdar och klubbar, som rättsväsendet borde ta sig en titt på i en förundersökning.

Säkerhet Gängkrig Politik Det har inte varit helt lätt för Nyhetsbyrån Verifiera att förstå den politiska maktkampen i Botkyrkas ledande socialdemokratiska kretsar. Men till slut, efter många samtal med olika källor, och genomläsning av en avslöjande säkerhetsrapport, har poletten trillat ned och på plats.

Här behövs det transparens nummer ett. Undertecknad, som har varit journalist i cirka 25 år inriktad på ekonomi och politik, har innan dess en bakgrund inom SSU, S och kommunpolitiken i Botkyrkas grannkommun Södertälje, där jag var verksam i totalt 10 år, mellan 1985 och 1994. Därefter lämnade jag politiken för juriststudier i Uppsala. Efter detta skedde mitt intåg i journalistiken genom ett jobb på dåvarande journalistiska plantskolan Finanstidningen i slutet på 1990-talet. Denna bakgrund borde ha gjort det lätt för mig att förstå och skriva om röran i Botkyrkas ledande politiska kretsar. Det är ju bokstavligt talat min politiska hemmaplan med många S-källor och kontakter och så vidare. Men ju mer jag tittade på den desto mindre begrep jag av den, tills dess att poletten plötsligt trillade ned med en adekvat förklaringsmodell.

I korthet handlar det inte om en politisk maktkamp, utan om två separata dito som plötsligt fusionerats enligt den klassiska principen fiendens fiende är min vän. Det var först när jag begrep det som jag förstod och kunde börja bena upp vad som skett och fortfarande sker i Botkyrka arbetarekommun (alltså de lokala socialdemokraterna), som det så vackert heter i högtidliga sammanhang när Internationalen skall sjungas på årsmöten och dylikt. Om de nu fortfarande sjunger Internationalen i Botkyrka arbetarekommun? Jag vet faktiskt inte. Men de borde kanske göra det i så fall med tanke på hur pass internationell kommunen är sett till medborgarnas diversifierade etniska bakgrunder.

Den ena maktkampen utbröt efter att en bekymrad kultur- och fritidsnämnd i kommunen tittat närmare på de sammanlagt sju fritidsgårdar och fritidsklubbar som ABF-Botkyrka drev på kommunens uppdrag och med skattebetalarnas pengar, och fått oroväckande signaler om deras verksamhet, ekonomiska skötsel och vandel.

Nämnden gjorde då det enda rätta sett utifrån ett skattebetalarperspektiv, anlitade en ansedd extern part i det välrenommerade svenska säkerhetsbolaget 2secure, för att reda ut läget. Precis på samma som styrelsen i Swedbank anlitade en ansedd internationell advokatbyrå med gott renomé för att reda ut vad som egentligen skett i bankens baltiska verksamhet efter Uppdrag gransknings stora avslöjande om flitigt förekommande penningtvätt i den svenska storbankens dotterbolag på andra sidan Östersjön.

Så långt allting väl. 2secures erfarna utredare, varav många har en lång polisiär och/eller ekonomisk bakgrund, levererade en genomarbetad och lokalt uppmärksammad 40-sidig rapport som direkt blev offentlig handling genom den lagstadgade svenska offentlighetsprincipen. På samma sätt offentliggjorde Swedbanks styrelse advokatrapporten och lät den presenteras på en välbesökt presskonferens. Rapporten gick sedan att ladda ned från bankens hemsida. På samma sätt lät Botkyrka kommun publicera en sammanfattning av de 40 sidorna på kommunens hemsida.

Därefter skedde något ytterst märkligt i Botkyrkas del av det som populärt kallas för “rörelsen”, alltså det socialdemokratiska partiet med dess alla sidoorganisationer, däribland studieförbundet ABF. En förkortning som uttyds Arbetarnas bildningsförbund, vilket förpliktigar.

ABF bildades år 1912 på anrika Brunnsviks folkhögskola av representanter för Järnvägsmannaförbundet, KF, LO, SAP, SDUF, Stockholms Arbetarbiblioteksförbund och Typografförbundet. Initiativet till förbundet togs av socialdemokraten och folkbildarlegendaren Rickard Sandler. Tanken var att samordna och utveckla den bildningsverksamhet som redan pågick inom arbetarrörelsen.

Med detta vill jag säga att ABF:s lokala styrelse i Botkyrka-Salem med den före detta riksdagsledamoten Christina Zedell (S) i spetsen har ett anrikt och tungt arv att vårda och vidareutveckla, vilket de gjort på ett minst sagt oortodoxt sätt.

Det inser varje läsare av 2secure-rapporten om ABF:s på entreprenad av kommunen drivna fritidsgårdar där det både med stor sannolikhet förekommit en rad olika ekobrott och verksamheten bevisligen infiltrerats av medlemmar – utrustade med såväl skottsäkra västar som knivar – i det tungt kriminellt belastade Vårbynätverket.

Jag föreslår läsning av dom nr B3712-21 för att förstå vad det är vi talar om när Vårbynätverket kommer på tal. (Domen kräver inloggning på Verifiera, alternativt beställer ni enkelt och gratis och digitalt hem den som en pdf-fil från tingsrättens arkivarie. Den är som alla domar i Sverige i princip, med vissa få hemligstämplade undantag, offentlig handling.) Den inehåller åtalspunkter som förberedelse till mord, stämpling till mord, människorov, rån, försök till allmänfarlig ödeläggelse, grovt narkotikabrott, grovt vapenbrott och grovt penningtvättsbrott, med flera åtalspunkter mot ett stort antal åtalade gängmedlemmar. Huvudmannen dömdes av tingsrätten till fängelse i 17 år och 10 månader.

Domen föll den 14 juli 2021 i Södertörns tingsrätt och omfattar sammanlagt 355 sidor plus 10 bilagor. Läser man den förstår man exakt hur tungt belastat detta kriminella gäng är, som alltså hade gjort ABF:s fritidsgårdar i Botkyrka till sin egen privata lekplats och rekryteringsbas av nya barnsoldater som skulle skolas in i nätverkets organisation och verksamhet. Allt betalt av Botkyrka kommuns skattebetalare. Att inte ABF:s lokala styrelse och ledning under lång tid innan kommunens larmrapport kom vetat om exakt vad som föregick i deras lokaler ser jag i sammanhanget som uteslutet. Så inkompetent kan inte ens en affärsdrivande lokal styrelse i ABF vara. Eller?

Därför är det inte konstigt att först den kommunala nämnd som beställt rapporten, och sedan kommuntoppen i kommunstyrelsen reagerade mycket kraftigt på dess 40-sidiga avslöjanden. Samarbetet med ABF avbröts så fort som det var juridiskt möjligt och kommunen tog hem fritidsgårdarna i egen regi.

Därefter tog det bokstavligt talat hus i helvete i (arbetare)kommunen och rörelsen. Istället för att klädsamt acceptera att ABF grovt misskött sina fritidsgårdar och det under lång tid, om detta finns det otaliga vittnesmål i media, gick ledningen i studieförbundet till skarp motattack mot sina partivänner i den S-styrda kommunledningen och ytterst den kommunstyrelseordförande, Ebba Östlin (S), som nu alltså avsatts på ett stökigt och intensivt socialdemokratiskt möte under helgen som gick och med endast tre rösters marginal.

I ABF:s framtvingade krishantering (not 1) hette det i princip att allt i den tunga 2secure-rapporten var antingen lögner eller missförstånd, och att varenda avvikelse som lyfts fram av säkerhetsbolagets erfarna granskare och analytiker kommunledningen alltså kunde bortse ifrån eftersom dessa kunde förklaras, varenda en.

Denna ovanligt aggresiva politiska krishantering har dessutom fortsatt (not 2) genom ett färskt pressmeddelande vars innehåll är minst sagt diskutabelt mot bakgrund av vad som står i säkerhetsbolagets rapport och vad som källor i Aftonbladet och Mitti-tidningarna berättat. Dessutom är det ett historiskt oomkullrunkeligt faktum att ABF är en del av arbetarerörelsen. Varför detta faktum förnekats i pressmeddelandet är ytterligare en av alla svårförståeliga inslag i den här politiskt synnerligen infekterade härvan.

För att förstå den här konstiga reaktionen måste man kunna kulturen inom rörelsen. ABF:s ledning hade grovt missbedömt kommunens reaktion. Den tidigare riksdagsledamoten Zedell (S) utgick kallt ifrån att kommunalrådet och partivännen Östlin (S) skulle skydda både henne och hennes fritidsgårdar. Men på den punkten bedrog hon och hennes rådgivare sig. Zedell har inte förmått läsa av tidsandan där tungt kriminella narkotikagäng som mördar folk inte är så värst populära längre. Deras verksamhet ligger inte i samklang med det som kallas för det allmänna rättsmedvetandet. I synnerhet inte när gängets rekryteringsverksamhet av nya barnsoldater som transporterar vapen och narkotika som första arbetsuppgifter finansieras av skattebetalarna i Botkyrka med 9 miljoner kronor varje år.

Istället för att städa upp på sina fritidsgårdar vidtog nu en klassisk mustig maktkamp modell den äldre rörelsen mellan ABF och kommunledningen, med sådan metoder som jag skolades in i som medlem i SSU under andra halvan av 1980-talet. Jag får en flashback till tv-programmet Nygammalt med Bosse Larsson här, om nu någon mot förmodan minns det programmet, för att klä maktkampen i Botkyrka med ord. Jag trodde på riktigt att jag aldrig mer skulle få se och uppleva det som nu utspelas i rörelsen i Botkyrka. Men uppenbarligen är det svårt att lära gamla hundar sitta.

I den här maktkampen förekommer det hemliga bandinspelningar gjorda av team ABF vid sina interna träffar med kommunledningen. Dessa inspelningar försökte sedan personer nära ABF:s ledning och med deras spinn på historien plantera hos olika medier. Men alla redaktioner sade nej eftersom materialet inte höll för en närmare kritisk medial granskning. 2securerapporten visade tydligt att kommunen hade på fötter när de sagt upp entreprenadavtalet med ABF Botkyrka-Salem.

I det här steget av historien kryper nu en annan lokal maktkamp in, varvid allianser efter principen fiendens fiende är min vän började formeras. Huvudpersoner i den maktkampen är förvånande nog det nuvarande, nyss avsatta kommunalrådet, och hennes företrädare som KSO unde råren 2004-2015, Katarina Berggren, som nu är är valberedningens ordförande i arbetarekommunen. De är huvudpersonerna tillsammans med ABF Botkyrka-Salems ordförande i den politiska delen av den interna maktkampen.

Det finns ett minst sagt konstigt, för att inte säga obegripligt inslag här. Det nyss avsatta kommunalrådet valdes nämligen nyligen om som kommunalråd, för bara några månader sedan, av i princip samma personer som nu med minimal röstmarginal (siffrorna 91-88) röstade bort henne från just den posten som hon nyligen återvaldes till. Och hon föerslogs av den ordförande i vallberedningen som en stund senare plötsligt vände 180 grader. Det föranleder en fråga om vad som plötsligt blivit känt om Ebba Östlin på så kort tid att hon som nyss återvald stark kvinna i kommunen nu omedelbart måste avsättas från den posten.

Om jag skall ge min bedömning här, men detta är baserat inte på källor som berättat hur det myglats i slutna S-rum i Botkyrka, utan på egen gammal erfarenhet från SSU där jag varit med och myglat, (ja, vi använde exakt det ordet för att beskriva våra maktkamper i SSU), på exakt samma sätt på tre förbundskongresser i SSU mellan åren 1987-1994, så tror jag att följande skett.

ABF:s ledning har satt sig ned och räknat röster i arbetarekommunens högsta beslutande organ och räknat ut exakt hur många röster som krävs för att avsätta deras nemesis, kommunstyrelsens ordförande som de ser som ytterst ansvarig för nedsläckningen av fritidsgårdarna. Därefter har de förhandlat (läs myglat) ihop sig med personer i arbetarekommunen som av personliga skäl inte tycker om KSO:n och hennes tydliga ledarstil trots att samma personer nyss omvalt henne till uppdraget ifråga. De har också konstaterat att de behöver förstärka sin sida med nya medlemmar och deras röster om de skall lyckas avsätta kommunalrådet vid nästa tillfälle som bjuds, alltså arbetarekommunens nyligen avhållna möte.

Dessa nytillkomna medlemmar finns det två versioner om. Dels att partiet lokalt varit duktiga på att värva nya medlemmar under den nyligen genomförda valrörelsen med mycket dörrknackningar och personliga möten i Botkyrka. Det är så valberedningens ordförande i Studio ett förklarar de 25 procent av medlemmarna hon inte kände igen på årsmötet. Valberedningens ordförande garanterade vidare i samma intervju personligen att det inte deltagit en enda person med kriminell bakgrund på mötet.

Den andra versionen är den som anonyma källor i Aftonbladet och Mitti redogör för. Att det plötsligt dök upp gängkriminella personer på årsmötet som nyss blivit medlemmar i S och som röstade för att avsätta kommunalrådet, vilket alltså var de röster som krävdes för att avsätta henne.

Vilken version som är sann vet vi utomstående, och ännu viktigare medborgarna i Botkyrka, inte tills dess att arbetarekommunen offentliggör röstlängden från mötet så att Expressen som redan begärt ut den kan granska exakt vilka personer som röstade på mötet. Om arbetarekommunen inte inte vill släppa listan med de röstande till Expressen kan man fråga sig varför. Exakt vad är det som är så känsligt på listan att de vill dölja detta? Vi pratar ju ändå om aktiva och därmed offentliga personer i arbetarekommunens medlemskader. De personer inom S som avgjort vem som skall styra kommunen de kommande fyra åren. Här är på sin plats att påpeka att det inte förekommit något som helst stadgebrott inom S om tidigare dömda och därmed bevisat kriminella personer blivit medlemmar och röstat inom S. Även tidigare kriminella kan komma på bättre tankar och plötsligt och oväntat vilja engagera sig politiskt för att försöka betala tillbaka den moraliska skuld till samhället de upparbetat under sin tidigare brottsliga karriär.

Vad som är lämpligt kan dock vara en annan fråga. Politiken är som sagt var en förtroendebransch, som medborgarna ytterst dömer av i vart fjärde år.

Så till den andra frågan. Vad står det i 2secure-rapporten om den ekonomiska vandeln och driften på fritidsgårdarna? Jo, bland annat följande.

Kultur- och fritidsnämnden antog 2019 ett nytt bidragsreglemente för drift av öppen fritidsverksamhet och förändrade då även utformningen på de överenskommelser som utgör avtalet mellan kommunen och utföraren. Sedan dess har det inte funnits några undertecknade överenskommelser mellan kultur- och fritidsförvaltningen och ABF Botkyrka-Salem. ABF Botkyrka-Salem har sedan 2019 motsatt sig att underteckna en överenskommelse då de har haft synpunkter på dess utformning. ABF Botkyrka-Salem har ansett att bidraget inte räcker till driftskostnaderna. ABF Botkyrka-Salem är den enda utförare som har framfört liknande synpunkter.

I samband med att ABF Botkyrka-Salem 2021 begärde ett tilläggsavdrag för driften av verksamheten noterades vid den årliga ekonomiska uppföljningen ett antal avvikande kostnadsposter som kultur- och fritidsförvaltningen önskade följa upp.

ABF Botkyrka-Salem motsatte sig detta då de inte ansåg att kultur- och fritidsförvaltningen hade rätt att begära ut den typ av dokumentation som begärts in. I den utredning som genomförts av 2Secure har ABF Botkyrka-Salem lämnat in det efterfrågade underlaget. Det konstaterades att delar av driftsbidraget används för inköp som inte har godkänts av kommunen. Inköpen avsåg saker som inte ingår i det som driftsbidraget får användas till. Det hade även skett inköp till ABF Botkyrkas-Salems egna kursverksamhet.

ABF Botkyrka-Salem har utan kommunens vetskap eller medgivande bedrivit studiecirkelverksamhet i de verksamhetslokaler som finansieras av Botkyrka kommun för den öppna fritidsverksamheten. Uppgifter från flera av de intervjuade gör gällande att besökare i den öppna fritidsverksamheten skrevs in i studiecirklar utan att de själva eller vårdnadshavare visste om att det deltog i en studiecirkel. Studiecirkelverksamhet ska enligt kommunens styrdokument inte utgöra en del av den öppna fritidsverksamheten. Det har framkommit uppgifter som indikerar att ABF Botkyrka-Salem även begärt ut statliga bidrag från Folkbildningsrådet och i så fall fått dubbel ersättning för den verksamhet de bedriver.

Enligt vad som framkommit genom granskningen har ledningen för ABF Botkyrka-Salem visat på ett mycket dåligt ledarskap som medfört att utbildad och erfaren personal valt att sluta. Det försämrade förhållningssättet tycks ha börjat runt åren 2019-2020 i samband med en omorganisation inom ABF Botkyrka-Salem.

Det har i ett utredningen framkommit en bild av ett bristande systematiskt arbetsmiljöarbete, otydlighet hos anställda om vem som är arbetsmiljöansvarig, avsaknad av rehabiliteringsplaner för sjukskrivna och att man upplevt att man utsatts för repressalier om man upplevts som bekväm.

Många anställda upplevde omorganisationen 2019-2020 som dåligt förankrad hos många och syftet med omorganisationen upplevdes som otydligt. Det lokala fackliga ombudet verkade inte agera utifrån medlemmarnas intresse vilket flera upplevde hade att göra med en personlig koppling mellan ombudet och ledande personer inom ABF Botkyrka-Salem.
Det har från flera olika källor framkommit uppgifter om att en ledande person inom ABF Botkyrka-Salem rekryterat vänner och släktingar och att personen även rekryterat in personer med bristande personlig lämplighet för att arbeta med barn och unga. Anställda i verksamheterna har känt rädsla för att arbeta tillsammans med vissa av de personer som rekryterats till verksamheterna. En del av dessa personer har kunnat konstateras är dömda för brott vid ett eller flera tillfällen.

Detta citat kommer från rapportens inledande sammanfattning.

För att stämma av och dubbelkolla min egen bedömning av rapportens ekonomiska avslöjanden och slutsatser frågar jag Dan Persson, som nyligen författat en debattartikel om Riksbanken hos Verifiera, om han kunde ta sig en titt på rapporten. Anledningen till att jag frågar honom är att han dels arbetat i bankvärlden nere på kontinenten, men framförallt också varit mångårig managementkonsult som på uppdrag arbetat åt många svenska idrottsförbund och organisationer med strategi och rådgivning om hur de ska få fart på, eller säkra upp driften, ekonomin och verksamheten så att dessa klarar trycket från ett antal olika omvärldsförändringar.

Det vills säga ungefär exakt det som ABF Botkyrka-Salem arbetat med genom sina sju fritidsgårdar och fritidsklubbar. Persson är van att med en erfaren konsults ögon granska svenska föreningsdrivna folkrörelseverksamheter som samtidigt bedriver business.

Så här lyder hans korta och kärnfulla sammanfattning.

Det är mycket värre än vad man kunnat tro. ABF Botkyrka behöver byta ut hela styrelsen, hela ledningen, alla chefer och en del av dem bör åtalas för bedrägeri och trolöshet mot huvudman. Det troliga är att man i syfte att vara fina och goda människor har sett det viktigt att anställda fått agera utifrån sin egen kultur, det vill säga en klanbaserad kultur. Chefer har för övrigt med stor sannolikhet även stulit knark.

Du som journalist kan och bör ställa frågor av följande typ till inblandade ansvariga parter

(Här har Persson och undertecknad gemensamt formulerat följande frågor som granskningen av säkerhetsrapporten väckt hos oss. Notera att ABF Botkyrka-Salems ledning redan förnekat allt detta i sin officiella krishantering och kommunikation. Se tidigare notlänkar ovan.)

* Varför polisanmäldes inte verksamhetens tvivelaktiga delar?
* Vart tog det försvunna ABF-knarket vägen? En chef har alltså omhändertagit droger och därefter valde vederbörande att inte lämna in dessa till polisen. Inte heller han anmälde det inträffade. Varför?
* Vad visste egentligen ABF:s lokala ledning och styrelse om hur illa skött verksamheten var?
* Svävade dessa personer i ansvarig ställning verkligen i okunnighet om den brottslighet som bedrevs i deras kommunalt finansierade fritidsverksamheter?
* Varför vidtog ABF:s ledning inte adekvata åtgärder för att städa upp i verksamheten efter säkerhetsrapportens avslöjanden, om de nu tidigare varit helt okunniga om vad som föregick där men nu alltså upplysts om detta?
* Varför valde ABF:s lokala ledning med en före detta socialdemokratisk riksdagsledmaot i täten istället för att lyssna på kritiken och självkritiskt erkänna att verksamheten hade svåra problem, att förneka precis allt i rapporten och gå till juridisk attack mot kommunen genom att överklaga nedstängningen?
* Blev ledningen förvånade när de förlorade den förvaltningsrättsliga striden?

Dan Persson sammanfattar avslutningsvis sina slutsater efter att ha läst 2secure-rapporten:

Kommunen har sammanfattningsvis betalat ABF 9 miljoner kronor per år för att upprätthålla en central för knarkförsäljning och värmestuga för kriminella. Det känns inte som ett kommunalt uppdrag och ansvar.

Fotnot: Transparens nummer två. Konsulten Dan Persson har nyligen blivit medlem i Liberalerna nere i en kommun i södra Sverige. Han uppbär dock inga kommunala företroendeuppdrag för L, eftersom partiet inte finns representerat i kommunfullmäktige. Men han kandiderade på kommunlistan i valet. Detta påverkar på intet sätt hans kompetens och mångåriga erfarenhet som managementkonsult och strategirådgivare inom idrottssverige, men för tydlighetens skull och för att Verfiera konstaterar att den politiska miljön som här granskats är ytterst infekterad redogör vi också för detta sakförhållande.

Andreas Henriksson
Redaktionschef
[email protected]