Christopher Wisell är försäljningschef på Verifiera och berättar här om sin vardag.
Hej Christopher, sedan 2019 är du ansvarig för att utveckla och hitta nya affärsområden på Verifiera. Hur ser en dag på jobbet ut?
Ingen dag är den andra lik. Ofta möter jag kunder som vill utveckla och förfina sina processer. Vi hjälper dem att strömlinjeforma arbetsflöden så att bedömningar görs enhetligt i varje ärende – och att risken minskar för att något missas på grund av den mänskliga faktorn eller att två granskare landar i olika slutsatser. Ofta integrerar vi processen i kundens affärssystem, alternativt arbetar kunden direkt i Verifieras webbgränssnitt.
Ett vanligt missförstånd är att våra tjänster alltid visar känslig information. Även om vårt arkiv bygger på allmänna och offentliga myndighetshandlingar har vi utformat lösningar som minimerar exponeringen: företagskunden ställer i förväg in vilka handlingar som ska beaktas eller väljas bort, och åtkomster kan anpassas utifrån roll och behov.
Utöver kundprojekten stöttar jag också kollegor – allt från kundtjänstrelaterade frågor och IT-utveckling till att fånga upp och planera för nya idéer.
Stora bolag, kommuner, redaktioner, enskilda journalister och globala koncerner använder Verifiera – finns det ens en typisk kund?
Nej, det finns inte en typisk kund. Vi arbetar med många branscher. Kunderna hanterar ofta omfattande rekryteringsflöden eller har många medarbetare. Samtidigt används Verifieras Rättsarkiv brett – bland annat av journalister som behöver komma åt och granska offentliga handlingar för kvalificerad research, och av aktörer inom offentlig sektor där tillgång till historiska offentliga dokument kan vara avgörande för verksamheten.
Företag använder också våra tjänster för att verifiera uppgifter om bolag eller individer innan de ingår ett avtalsförhållande som kan påverka organisationen – en form av bakgrundskontroll som skapar trygghet och transparens i beslutsprocessen.
När man läser på Verifiera.se nämns skräddarsydda lösningar – vad betyder det?
Vårt erbjudande har vuxit fram ur konkreta kundbehov. I dag har vi tydliga arbetssätt och tjänster som täcker de flesta behoven kring verifiering och faktagranskning i realtid. När något saknas anpassar vi processer, filter, behörigheter och integrationer så att de passar kundens verksamhet.
Vi vet att Verifiera värderar personlig integritet och exempelvis GDPR väldigt högt – hur funkar det när ni hanterar känslig information?
Eftersom vi i grunden är en nyhetsbyrå är vi som utgivare grundlagsskyddade. Vi har utgivningsbevis och omfattas av det svenska grundlagsskyddet. Samtidigt följer vi gällande rätt och rättspraxis. Efter Högsta domstolens avgörande 2025 publicerar vi därför inte domar i brottmål i originalform när det skulle strida mot domstolens tolkning av GDPR. I de fallen presenterar vi i stället relevanta uppgifter på ett sätt som uppfyller de nya kraven. Kort sagt: vi gör inga godtyckliga censureringar, men vi visar materialet i en form som är förenlig med rättsläget.
Om företaget jag jobbar på ska ge mig en ny säkerhetsklassning och företaget jobbar med er – hur går det till då?
Det finns många benämningar på säkerhets- eller kontrollnivåer, ofta kopplade till känsliga befattningar eller skyddade arbetsplatser. Vi hjälper kunden att definiera vilka underlag som behövs, hur processen ska kvalitetssäkras och hur uppgifterna ska hanteras på ett rättssäkert sätt.
Vad är det roligaste och mest givande med ditt arbete?
Att få hjälpa redaktioner, mediebolag och andra organisationer i deras viktiga beslut – oavsett om det gäller en stor bank, en kommun eller ett tillväxtbolag. Ofta handlar det om att verifiera uppgifter kring befintliga kontakter eller kandidater, men också om att ge journalister och andra samhällsaktörer tillgång till Verifieras Rättsarkiv för kvalificerad research. Som rättsnyhetsbyrå har vi nyligen behövt anpassa oss efter HD:s avgörande 2025, vilket inneburit ett nytt arbetssätt. Det är en utmaning vi välkomnar, och vi känner oss trygga i att vi fortsatt kan leverera kvalificerat researchunderlag till våra kunder.
Hours delivered back to the business
SOX compliance in Settlement process automation
Success rate of bot case completion
For functional release of OBT, RTS and OGS
The Chalange
Following a period of rapid growth through acquisition, Paysafe were looking to achieve enterprise-wide operational efficiencies and alignment. In order to do this, they chose to focus firstly on their customer services, merchant operations, risk and compliance functions.
Paysafe’s fast-paced expansion had resulted in a lack of process consistency & standardisation across their acquired brands. The numerous manual and non-transparent processes at play were something Paysafe were keen to address.
Additionally, in the face of increasing industry regulation and compliance requirements, Paysafe were eager to stay ahead of the curve in responding to these changes, whilst also maintaining the relentless customer focus and agility that is at the core of their DNA.
What did
Tecnologia do
Paysafe & Tecnologia’s shared appreciation for the power of combining scale and global reach with flexibility and agility made our partnership an obvious choice. Tecnologia have been working with Paysafe since November 2020 in 2 key workstreams: Automation Delivery and Mobile Chatbot Migration, supporting the Paysafe Automation365 team specialising in Cognitive and Robotic Automation.
Automation Delivery – Tecnologia are working with the Paysafe Automation365 team to identify, design, build, test and deploy automated solutions using UiPath Automation Software. Thus far Tecnologia have delivered 28 Automations across 3 core business functions: Merchant Services, Consumer Services and Risk.
Mobile ChatBot Migration – Tecnologia led the migration of chatbots from a web browser platform to mobile platforms (Android and iOS). In addition to this, Tecnologia has implemented an intermediate communication layer to enable a seamless handoff between chatbot and live agent providers to win and support new deals.
The Results
- 30+ processes delivered
- Over 30,000 hrs delivered back to the business
- 100% SOX compliance in Settlement process automation
- >95% success rate of bot case completion
- SDK delivered for native platforms, enabling Virtual & Live agent communications across multiple mobile platforms