Sedan jag började jobba i Europaparlamentet har jag sett många konstiga förslag passera förbi, men förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 tar ändå priset. Man försöker sälja in det som att Europa ska rädda klimatet, men om man tittar på vad som faktiskt händer på marken så ser det mer ut som att vi håller på att köra rakt in i en vägg.
Ta Stellantis till exempel, den enorma biljätten med märken som Fiat, Peugeot, Citroën och Jeep. De har precis meddelat att sex av deras fabriker runt om i Europa måste stänga ner i flera veckor på grund av för dålig försäljning. Tiotusentals jobb påverkas och aktiekursen har kraschat. Deras vd tvingades avgå efter en vinstvarning, och det är egentligen bara toppen av isberget. När fabriker stänger ner så är det alltid vanliga människor som får ta smällen, inte de direktörer som redan lyfter löner på tiotals miljoner euro.
Och det är inte bara Stellantis. BMW:s vd Oliver Zipse har gått ut och sagt att det är ett ”stort strategiskt misstag” att satsa allt på elbilar. Hans poäng är enkel: man kan inte tvinga folk att köpa något de inte vill ha. Och han har rätt. Bilar med elmotorer är fortfarande alldeles för dyra, laddstationerna räcker inte till och elpriserna i Europa är redan bland de högsta i världen. Så vad gör folk? Jo, de håller fast vid sina gamla bilar istället. Då blir det precis motsatsen till vad politikerna tänkt. Istället för att få ner utsläppen får vi en äldre och smutsigare bilpark.
Det här är något fler i branschen börjar inse. Mercedes-chefen Ola Källenius har sagt att politikerna behöver en ”reality check”, och till och med VW:s vd Oliver Blume har erkänt att det är helt orealistiskt att tro att vi ska ha hundra procent elbilar redan 2035. När alla dessa tungviktarna säger samma sak, människor som faktiskt kan branschen inifrån, borde det vara en väckarklocka för Bryssel. Men istället verkar man köra vidare med skygglappar, som om allt ska lösa sig bara man klubbar igenom ännu fler förbud.
Samtidigt ser vi hur kinesiska bilmärken som BYD och MG tar över mer och mer av marknaden i Europa. De kan sälja sina elbilar mycket billigare eftersom de har kontroll över hela batterikedjan och mycket lägre produktionskostnader. Om EU tvingar fram en total övergång till elbilar så är det i praktiken Kina som vinner, inte Europa. Då riskerar vi inte bara att förlora hundratusentals industrijobb, utan även vår position som global ledare inom bilindustrin.
Klimatet räddas inte bara för att produktionen flyttar från Europa till länder med betydligt sämre miljökrav.
För den vanliga bilköparen blir det här också ett problem. Antingen tvingas man köpa en elbil man varken vill ha eller har råd med, eller så får man hålla fast vid sin gamla diesel- eller bensinbil så länge det går. Inget av detta är en hållbar väg framåt.
Det finns såklart en annan väg. Istället för att sätta ett totalförbud borde EU satsa på teknologineutralitet. Låt industrin utveckla flera olika alternativ: el, hybrid, vätgas, syntetiska bränslen. Ge kunderna friheten att välja det som funkar bäst för deras behov och plånbok. Det är så vi tidigare lyckats pressa ner utsläppen, genom konkurrens och innovation, inte genom att tvinga fram en lösning ovanifrån.
Det ironiska är att förslaget sannolikt inte ens kommer att ge de miljöresultat man hoppas på. Därför borde det skrotas en gång för alla, innan vi står där 2035 med en bilindustri i spillror och inser att vi har skjutit oss själva i foten.
Filip Linnert
höger konservativ debattör