Ny lag – transporter med personer utan id-handlingar kan förbjudas tillfälligt

Den första mars trädde en ny lag i kraft kring ett möjligt tillfälligt förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar in i Sverige. Utredningen kommer bland annat ur
flyktingkrisen 2015.

“ Regeringen ska kunna införa regler om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga id-handlingar till Sverige från andra stater. Regeringen ska också kunna införa sanktionsavgifter för de transportföretag som bryter mot förbudet. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

Ett förbud ska få införas endast om det – på grund av händelser inom migrationsområdet – har uppstått en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet, och om reglerna behövs för att viktiga samhällsfunktioner lättare ska kunna fullgöra sina uppgifter.”

De transporter som påverkas av denna nya lag är färjetrafik, bussar och tåg. För resande från
Polen, Danmark, Norge och Finland kan det innebära längre köer och försenade avgångar vid
tillämpning.

Det kan även innebära högre kostnader för bolagen då det krävs ytterligare personal för
hanteringen av id kontroll.

Under 2015 ökade Migrationsströmmarna genom Europa, då togs ett förslag fram gällande
bland annat den inre säkerheten i landet. 2015:1073. Lagen var dock tillfällig och upphörde den
21 december 2018.

Böter kan uppgå till 250.000 per incident.
Enligt förslaget kan nu böter delas ut för den som bryter mot lagen. Det lägsta beloppet föreslås
ligga på 30.000 kronor och det högsta beloppet är 250.000 kronor per incident.
Aktiveringen av lagen kan dock längst gälla under 6 månader.

Vi frågade FRS Baltic hur de ser på den nya lagen.
– Den nya lagen avser främja landet säkerhet, det har vi inget emot. Däremot har vi synpunkter
på att staten delegerar ID-kontroller. Det innebär höga krav på kompetens och resurstillgång
hos transportörerna.

SJ skrev i ett pressmeddelande under hösten.

– Tyvärr måste vi konstatera att risken är väldigt stor för att vi tvingas upphöra med vår
snabbtågstrafik mellan Köpenhamn och Malmö om denna lag blir verklighet och börjar
tillämpas. Det kan också komma att gälla SJs trafik till och från Oslo, säger Monica Lingegård.

Ett införande kommer att innebära högre belastning för transportföretagen med också en
utmaning gällande kompetens för utförandet.

Vidare skrev SJ i sitt pressmeddelande
Regeringen har bedömt att i ett läge där det föreligger en allvarlig fara för den allmänna
ordningen eller den inre säkerheten i Sverige, kan det krävas särskilda åtgärder i form av
kontroller av identitetshandlingar i samband med gränspassage.

– Det har vi på SJ full förståelse för, och vi är naturligtvis beredda att bistå och underlätta för de
myndigheter som rimligen ska genomföra dessa kontroller ombord på våra tåg. Men förslaget
bygger på att det är vår ombordpersonal som ska genomföra kontrollerna – det vill säga ren
myndighetsutövning. Det är helt orimligt att vi ska behöva ta ett sådant ansvar utan att ha den
utbildning och träning som krävs för uppgiften, säger SJs vd Monica Lingegård.

Detta nya lagförslag kan aktiveras när som helst, dock längst under 6 månader, men med en
möjlighet till förlängning.

Christel Prinsén

Redaktionschef

Tags

Dela inlägget

LinkedIn
X (Twitter)
Facebook

What do you think?

Boka demo

Boka kostnadsfri demo

Fyll enkelt i dina uppgifter så återkommer vi till dig inom kort. 

Snabbt och smidigt att komma igång
Enkelt att komma igång
1

Boka demonstration

2

Genomgång av tjänsten tillsammans med oss

3

Sätt igång!

Boka kostnadsfri demo